رگولاتوری
موضوعات داغ

هلند از گوگل و اپل شکایت کرد

یک بنیاد هلندی به دنبال جبران خسارت توسعه دهندگان و مصرف کنندگان به دلیل پرداخت‌ها در اپلیکیشن‌های اپل و گوگل است.

چند ماه پیش اداره مصرف کنندگان و بازارهای هلند (ACM) در شکایتی که شرکت Match (صاحب اپ هایی مثل تیندر) از اپل بابت کارمزدهای غیرمنصفانه اش کرده بود، اعلام کرد که اپل باید اجازه دهد اپ ها از سیستم پرداخت دیگری به جز سیستم پرداخت اپل استفاده کنند تا بتوانند کارمزد کمتری بدهند.

همانطور که می دانید تقریبا تمام اپ های موجود در اپ استور اپل برای انجام پرداخت هایشان باید از سیستم پرداخت درون برنامه ای اپل استفاده کنند. در این سیستم اپل برای هر تراکنش، 30 درصد از مبلغ را به عنوان کارمزد برمی دارد و دقیقا همین کارمزد بالا باعث شکایت بسیاری از شرکت ها و دولت ها از اپل شده است.

حالا در جواب این دستور، سیستم بسیار مسخره ای را پیاده کرده که فقط مختص اپ های دوستیابی (مثل تیندر) است و با استفاده از آن اپ های دوستیابی مجاز هستند که از سیستم پرداختی به جز اپل استفاده کنند. اما اپل برای این این سیستم چقدر کارمزد می گیرد؟ 27 درصد! یعنی تنها 3 درصد کمتر از سیستم پرداخت اپل!

علاوه بر این سازندگان اپ ها تنها می توانند در بازار هلند از این سیستم استفاده کنند و حتما اپی که سیستم پرداخت دیگری استفاده می کند باید به صورت جدا منتشر شود. همچنین این سازندگان باید به طور ماهانه تراکنش هایشان را به اپل گزارش و ظرف 45 روز سهم اپل را واریز کنند.

در یک کلام اپل به طور غیرمستقیم گفته من هر کاری می کنم که از این سیستم استفاده نکنید و سود مسخره 3 درصدی نسبت به سیستم فعلی اونقدر کم است که تقریبا هیچ سازنده اپی به خودش زحمت نمی دهد که از آن استفاده کند.

اپل نسبت به دستور ACM اعتراض کرده و اعمال این تغییرات را به بعد از جواب اعتراض موکول کرده ولی دستور ACM لازم الاجرا است و حتی اپل بابت یک هفته تاخیر در اجرای آن 5 میلیون یورو جریمه شده و هر هفته که آن را اجرا نمی کند 5 میلیون یوروی دیگر هم جریمه می شود.

هنوز مشخص نیست که آیا ACM با چنین نحوه اجرای قانون به طور مسخره ای راضی شود یا خیر ولی وکلای اپل حتما مشکلی در اجرای آن به چنین نحوی ندیدند!

هلند آخرین کشوری نخواهد بود که به کارمزدهای غیرمنصفانه اپل و گوگل معترض می شود. کره جنوبی سال پیش قانونی برای این مورد تصویب کرد و دولت امریکا هم شکایت هایی علیه این شرکتها در حال آماده سازی دارد. در جدال میان اپیک گیمز و اپل هم قاضی حکم داد که اپل باید اجازه دهد سازندگان اپ از سیستم پرداخت دیگری استفاده کنند ولی به دلیل اعتراض اپل به آن حکم، تا وقتی آن پرونده در جریان، انجام این حکم به تعویق می افتد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا