هوش مصنوعی
موضوعات داغ

چین برای حمایت از استارت‌آپ‌های کوچک هوش مصنوعی «کوپن» رایانشی ارائه می‌کند

پکن برای متعادل کردن میدان رقابت هوش مصنوعی و حمایت از استارت‌آپ‌های کوچک به کوپن‌های رایانشی روی آورده است. فایننشال تایمز می‌گوید حداقل ۱۷ شهر از جمله شانگهای به ارائه «کوپن‌های رایانشی» متعهد شده‌اند. چین در حال حاضر به دلیل تحریم‌های آمریکا با محدودیت‌هایی در حوزه منابع رایانشی هوش مصنوعی روبرو است و غول‌های فناوری این کشور نیز بیشتر منابع را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش پیوست، در حالی که هزینه دیتاسنترها رو به افزایش است و چیپ‌ها به یک کالای نادر تبدیل شده‌اند، ۱۷ شهر از جمله شانگهای به ارائه «کوپن‌های رایانشی» متعهد شده‌اند. پکن تعداد زیادی دیتاسنتر دولتی را برای ارائه قدرت رایانشی احداث کرده و به گفته یکی از فعالان دولتی استفاده از منابع دولتی و کوپن‌های رایانشی، ۴۰ تا ۵۰ درصد از هزینه‌ استارت‌آپ‌ها را کاهش می‌دهد. اما استفاده از این منابع نیز با شروطی همراه است که تنها در کوتاه مدت به کاهش هزینه منجر می‌شود.

بیانیه‌ رسمی مقامات نشان می‌دهد که این کوپن‌ها معمولا معادل ۱۴۰ تا ۲۸۰ هزار دلار هستند. شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های کوچک می‌توانند از این کوپن‌ها برای خرید زمان در دیتاسنترها و آزموش و اجرای مدل‌های بزرگ زبانی (LLM) استفاده کنند. مدل‌های بزرگ زبانی سیستم‌هایی هستند که امکان درک و تولید زبان طبیعی و دیگر انواع محتوا را دارند.

فعالان صنعتی می‌گویند این اقدام به استارت‌آپ‌ها در تامین هزینه‌های رایانشی کمک می‌کند و این در حالی است که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ابری به دلیل تحریم‌های آمریکا و در مواجهه با منابع محدود قرارداد‌ها را فسخ کرده‌اند و «GPU [واحد‌های پردازنده گرافیکی] را برای خود نگه می‌دارند.»

به گفته چندین فرد مطلع، غول‌های فناوری چین از جمله علی‌بابا، تنسنت و بایت‌دنس به تازگی اجاره پردازنده‌‌های گرافیکی انویدیا را محدود کرده بیشتر ذخایر را به پردازش داخلی و مشتریان مهم اختصاص داده‌اند.

دولت بایدن در دو سال گذشته دسترسی چین به چیپ‌های مهم هوش مصنوعی را محدود کرده است و برای محدود کردن دسترسی فعالان چین به منابع رایانش ابری نیز تلاش می‌کند. از این رو شرکت‌های بزرگ پیش از ممنوعیت‌ها علاوه بر ذخیره مقدار زیادی از این پردازنده‌ها، چیپ‌های گیمینگ را نیز برای استفاده در حوزه هوش مصنوعی بازطراحی می‌کنند و بازارسیاهی در این حوزه شکل گرفته است.

دو کارمند بخش ابری علی‌بابا می‌گویند، واحد ابر این شرکت بیشتر پردازنده‌های پیشرفته خود را به واحد‌های تجاری داخلی گروه علی‌بابا اختصاص داده است. به گفته یکی از مدیران، دستیابی به چیپ‌های پیشرفته بسیار دشوار است.

با این حال به گفته تحلیلگران، کمک‌های دولتی تنها بخشی از مشکلات را هدف می‌گیرد. چارلی چایر، تحلیلگر گروه تحقیقاتی 86Research، می‌گوید: «این کوپن برای از میان بردن یک مانع قیمتی مفید است، اما مشکل نبود منابع را رفع نمی‌کند.»

فردی نزدیک به مقامات رگولاتوری می‌گوید پکن به زودی در راستای تلاش بیشتر برای جایگزین کردن تجهیزات خارجی، یک طرح یارانه‌ای برای گروه‌هایی که از چیپ‌های بومی استفاده می‌کنند در نظر می‌گیرد.

چین همچنین در سال‌های اخیر به ساخت جایگزینی برای دیتاسنتر‌ غول‌های فناوری و خدمات ابری مشغول است. شبکه‌ای از دیتاسنتر‌ها و پلتفرم‌های آنلاین دولتی در یک سال گذشته احداث شده‌اند و شرکت‌های هوش مصنوعی می‌توانند قدرت رایانشی آنها را اجاره کنند.

این پروژه که «East Data West Computing» یا داده در شرق و رایانشی در غرب نام دارد قرار است مصرف انرژی و بار کاری هوش مصنوعی را کاهش دهد.

به گفته یکی از کارکنان دولتی، در صورت استفاده از دیاسنتر‌های دولتی، کوپن‌های رایانشی ۴۰ تا ۵۰ درصد از هزینه رایانش را کاهش می‌دهند. اما با وجود اثر کوتاه مدت این طرح بر کاهش هزینه‌ها، شروط استفاده از این منابع نیز با موضوعاتی مثل حداقل درآمد و حضور در پروژه‌های تحقیقاتی دولت، محدود می‌شود.

دولت پکن حداقل ۴۰ مدل زبانی بزرگ را برای استفاده عمومی تایید کرده و مقامات به دنبال کنترل بیشتر بر بازار هوش مصنوعی مولد هستند.

منبع: پیوست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا