امنیت
موضوعات داغ

درآمدی بر جنگ اقتصادی سایبری

کتاب درآمدی بر جنگ اقتصادی سایبری توسط گروه مطالعات اقتصادی پژوهشگاه فضای مجازی و همکاری اندیشکده سیاستگذاری اقتصادی تهران، منتشر شد.

جنگ اقتصادی سایبری به عنوان راهبردی جنگ طلبانه مشتمل بر حملات علیه یک کشور با استفاده از فناوریهای سایبری به قصد تضعیف قدرت سیاسی و نظامی آن کشور از طریق تضعیف اقتصاد آن، تعریف می شود.

هدف از این گزارش، معرفی جنگ اقتصادی سایبری در قالب ارائه مجموعه ای از تعاریف برای مفاهیم مرتبط با این نوع جنگ است. همچنین، در این گزارش برخی از مهمترین مصادیق واقعی جنگ اقتصادی سایبری به اختصار، مورد بررسی قرار گرفته است.

علاوه بر این، برخی از مهمترین فعالیتهای کشورهای ایاالت متحده آمریکا، چین، روسیه و کره شمالی که از مهمترین بازیگران عرصه جنگ اقتصادی سایبری محسوب می شوند، بررسی شده است.

در پیشگفتار این گزارش، سید ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور آورده است: فضای مجازی با شتاب شگرف و رو به تزایدی که در حال بسط و گسترش است، تمام ساحات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی زندگی بشر را درنوردیده و هر روز بخش بزرگی از زندگی واقعی را در خود فرو می برد و حیات متفاوت و جدیدی به آن می‌دهد.

در این میان دو نگاه کلان به فضای مجازی وجود داشته؛ نگاه اول که بالاخص در ابتدای رشد و تکوین فضای مجازی مسلط شده بود و آن را همچون ابزاری کنار سایر ابزارهای بشری تصویر می‌کرد و نگاه دوم که در نتیجه رشد تحولات خیره کننده فضای مجازی و سایه گستری آن در حوزه ها و شئون بشر در یک دهه اخیر ، آن را چون سکویی می‌داند که بسیار فراتر از شان ابزاری ، حیات انسان‌ها را سامان جدیدی داده و ادعای تمدن نوینی را دارد.

این رویکرد از قضا از چشمان بصیر رهبر انقلاب نیز دور نمانده و ایشان انتظاری تمدنی از فضای مجازی در ایران را مطالبه داشته اند. در همین راستا پژوهشگاه فضای مجازی با انتشار گزارش هایی در این باب، تلاش می‌کند تا فهم سازمانها و دستگاههای مرتبط با حوزه فضای مجازی را ارتقا بخشیده و آن ها را برای مواجهه فعال و خردمندانه با تحولات این عرصه مهیا سازد.

این کتاب را از لینک زیر دانلود کنید.

cyberwar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا